Buradan oyun yapımcılarına resmi talebimdir; video oyunlarında kullanılabilinecek en eğlenceli tema ve mekaniklerden biri zaman yolculuğu. Gerçekten. Tutun da on birinci yüzyıldan itibaren her seneyi tek tek oyuna programlayın demiyorum. Kast ettiğim şey “aa ne güzel Assassin’s Creed” gibi bir yere bizi bırakıp, “keşfet bakalım” tipi bir oyun da değil. Ben istiyorum ki oyunlar 1950’lerde başlasınlar, 1970’lere uçalım, 80’lerde kaçalım. Olmadı mı? Zamanı ileri / geri alabilelim dilediğimizde. Bunları yapan oyunlar hep çok eğlenceli oluyor sevgili oyun sektörü. İnanmıyor musun? Al bak!

 

Back to the Future: The Game

Back to the Future

Telltale’in daha kendini tam bulamadığı yılların bir ürünü Back to the Future: The Game. Bu oyun çıktığında henüz Sam & Max yıllarının getirdiği “bir macera oyununda hâlâ çözülmesi gereken bulmacalar olmalıdır” kafasından çok çıkamamışlar, “seçeneklerle hikayeyi şekillendirme simülasyonu” janrına tam giriş yapamamışlardı. Bir nevi çıraklık dönemi işi yani anlayacağınız. Peki bu oyunun gelmiş geçmiş en iyi Back to the Future oyunu olmasına engel mi? Kesinlikle değil! Marty McFly ve Doc Brown’ın hayranları oyunu kaçırmamalı.

 

Braid

Braid

Braid’in “zaman yolculuğu” konsepti çok başka aslında. Oyun boyunca sadece temel bir mekanik zannediyorsunuz. İşte küçük kozalak tipi düşmanların üzerine basıp sıçrıyorsunuz, tam yerine rast gelemiyorsanız da basıyorsunuz geri alma tuşuna. Ama oyun eğer tüm bulmaca parçalarını bulup, kendini hakkıyla bitirirseniz size çok acayip bir son bölüm sunuyor. O son bölümde anlıyorsunuz ki, zaman yolculuğu bu hikayenin mekaniksel kısmı haricinde de çok derin bir yerinde duruyor. Oyunu böyle kıymetli yapan da o.

 

Chrono Trigger

Chrono Trigger

Az buçuk “J-RYO” dediğimiz türü sevenlerle konuşursanız, laf illa ki dönüp dolaşıp Chrono Trigger’a gelir. Square Enix’in geniş külliyatı içerisinde ne hikmetse Final Fantasy’ler, Dragon Quest’ler kadar devamı gelmemiştir. Belki de bu yüzden, hani bulunmaz Hint kumaşı hükmünde olduğundan kıymeti çoktur Chrono Trigger’ın. 1995’te SNES için çıkan oyunu merak ediyorsanız, şu sıralar hem iOS hem de Android’de bulunduğu gerçeğini de paylaşalım. Bir göz atmak isteyebilirsiniz.

 

Command & Conquer: Red Alert

C & C Red Alert

Zaman yolculuğu bazen bir tema olarak kullanılır; bazen de konunun oluşturduğu büyük resmin bir parçasıdır. Red Alert’in ikinci kategoriye düştüğünü söyleyeceksek, bu küçük yapboz parçasını çok iyi kullandığını da itiraf etmek gerekiyor. Albert Einstein’ın zamanda geriye gidip Hitler’i Nazi Almanya’sını kurmaktan alıkoyduğu bir alternatif gerçekliği konu alan Red Alert, bununla yetinmiyor, finalde bir twist daha çakıyordu hepsinin üzerine. O da zaten oyunu “oo iyiymiş” seviyesinden, “VAY BABAM BU NEYMİŞ”‘e çeken şeydi.

 

Day of the Tentacle

Day of the Tentacle

Zaman yolculuğu mekaniği her türe gidiyor arkadaş. Gidiyor işte! Üstüne üstlük sadece konu ve tema olarak değil, mekanik olarak da gidiyor. Hem mis gibi aksiyon yapabiliyorsun, platformda işe yarıyor, hem de bak, temiz bir macera oyunu da çıkartabiliyorsun aradan. Maniac Mansion’ın devam oyunu Day of the Tentacle’a bakın mesela. Üç farklı karakter, üç farklı zaman periyodundalar ve onları simultane kullanarak bulmaca çözmeye çalışıyoruz. Tabii mizahı, esprisi de gırla…

1 2
Author

Geekyapar'ın yazı işleri şövalyesi. Uluslararası İlişkiler okudu, okula girmeden önce yaptığı işi yapıyor. Küçükken "Büyüyünce ne olmak istiyorsun?" diyenlere yazar diyordu. Tüm internette bulmak için: @acyberexile.

6 Comments

  1. Timesplitters duymamış ve PS2’si olan bir cahildim, sayende yeni bir oyunum oldu (:

    Ayrıca hakikaten haklısın; zaman yolcuğuluğu konusunda filmlerin dizilerin içine düşüyoruz, oyunların da birçok farklı kategoride kullanabileceği bir konu, n’olur uyansınlar.

  2. Ilkercan Karakuyulu Reply

    Oyunda zamanda yolculuk için kullanıcıya sunulan bir mekanizma olmasa da, senaryonun ta kendisi zamansal yolculuklar ve hatta daha bilimsel yaklaşımlarla quantum, paralel evren vb. barındırdığı için “Bioshock Infinite”ten de bir söz etmek istedim. Çok iyi bir kurguysa sahip, film tadında bir oyundur. Oynayın.
    Ayrıca Sands of Time’ı ilk olduğu için belki de seçtiniz ama Prince’in Warrior Within’i mekan ve atmosfer olarak çok daha iyiydi. İki zamanda da modellenmiş mekanlarda dolanmak çok zevkliydi.

Ilkercan Karakuyulu için bir cevap yazın Cevabı iptal et

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.