Bir oyunun kitlelere yayılmasında reklamın ne kadar önemli olduğunu, görece güncel üç oyunun PR sürecini ele aldığım, ilkini şurada bulabileceğiniz önceki üç dosya yazımda belirtmiştim. Bugün ise hem para harcayarak hem de güzel bir game design ve biraz da şansın birleşimiyle yapabileceğiniz türden bir reklamdan bahsedeceğim.

Bu reklam yöntemi, oyun yayıncılarının söz konusu oyunu, aktif şekilde, isteyerek oynamasıyla bağlantılı. Eğer elinizde, canlı yayınlara uygun, birkaç kişinin aynı anda oynamasına imkân veren bir oyun varsa ve bu oyun yeterince akıcıysa yeri geldiğinde çift taraflı şekilde işleyebilecek bir reklamdan bahsediyor oluyoruz. Tüm şartlar bir araya geldiyse hem oyununuz tanıtılıyor hem de bir yayıncı, sırf o oyunu oynamakla ünleniyor olabilir.

Dosyamın bu son yazsında, işte bu türden reklam yapan dört oyun hakkında konuşmak istiyorum.

FORTNITE

Epic Games’in yaptığı, aslında ilk başta battle royale ile uzaktan yakından bir bağlantısı olmayan bir oyundu  Fortnite. Sonrasında ise battle royale piyasasının büyüyeceğini öngörüp, hızlıca bir battle royale mod‘u çıkarttılar. Ancak bunu, piyasadaki diğer battle royale oyunlarının çakması denilebilecek bir mod ile yapmadılar.  Onun yerine, kendilerine özgü olarak oyuna, birtakım yapılar inşa etme özelliğini getirdiler. Fortnite ismini ve onun beraberinde getirdiği çağrışımları bir kenara bıraktığınızda, aslında çok yaratıcı bir game design fikri bu.

Battle Royale, temelde çok güzel bir game design fikri olsa da bence altyapı açısından bu tarz oyunlar, uzun süreli oynamaya müsait değiller. Bu oyunların içerisinde Fortnite, inşa etme özelliği ile tekrara düşmeden ve oyuncuyu sıkmadan, daha uzun süreli oynanabilir bir hâle gelmiş bir oyun. Fortnite’ta bir maçın uzunluğunun, diğer battle royale oyunlara nazaran daha kısa sürmesi ve bu süre içinde sürekli bir şeyler toplama ihtiyacının hasıl olması, oyuncunun oyunda kalmasını sağlıyor. Ayrıca çatışma esnasında yapılar kurmak da çatışmaları, monoton bir hâl almaktan kurtarıyor. 

Fortnite’ın reklam sürecinde ise firma, oldukça mantıklı bir karar olarak bir sürü twitch yayıncısı ile anlaştı ve prime time’da ulaşabildiği tüm yayıncılara oyununu oynattı. Bu güzel hamle ile birlikte bir sürü insan, bu oyunu tanımış oldu. Güzel bir game design’a sahip olan bu oyunu herhangi bir ücret ödemeden oynama fikri izleyicilerin hoşuna gitti ve onlar da oynamaya başladılar. Bugün Fortnite’ın geldiği başarı seviyesini ve Fortnite oynayarak popülarite kazanan yayıncıları ise anlatmama gerek yok. 

AMONG US

Among Us, bağımsız ve küçük bir ekip tarafından yapılmış, temelinde hırsız-köylü, Town of Salem gibi bir çok oyuna benzeyen, arkadaşlar ile oynamaya çok müsait bir game design’a sahip bir oyun. Bunların yanında geliştiricileri, kendisinden ümidi kesip ikincisi üzerine çalışmaya başlamışlarken birdenbire popülerleşen bir oyun. 

Birdenbire derken, kimse sihirli değneğini sallamadı bu oyuna. Bir yayıncı bu oyunu keşfetti ve arkadaşları ile yayında oynamaya başladı. İzleyiciler oyunu sevince de birçok başka yayıncı, arkadaşları ile birlikte bu oyunu oynamaya başladı ve oyun, inanılmaz bir popülerlik kazandı. Bizler de böylece Among Us karakterlerini, oyuncaklarından tutun giflerine, oradan da kostüm partilerine değin, birçok yerde görmeye başladık. 

Üzerine Among Us, birçok oyun ödülüne de adaylık koymayı başardı ve bu adaylıkların önemli bir bölümünü de kazanmayı başardı. Ancak bu derece hızlı büyüyen bir oyunu yönetmek de kolay bir iş değildi. Among Us ekibi, küçük bir ekip olduğu için, oyunu güzel yönetmeyi başaramadı. Kaçınılmaz bir son olarak Among Us da yavaş yavaş unutulan bir oyun hâline geldi.

FALL GUYS

Fall Guys’u çok tatlı grafiklere sahip olan bir yarışma oyunu şeklinde özetleyebiliriz sanırsam. Aşırı güzel ve tatlı olması aslında benim herhangi bir oyunu almam için yeterli bir neden olsa da diğer oyuncular için, kesinlikle yeterli bir sebep değil. 

Fall Guys da bir yayıncı tarafından keşfedilmiş ve bu keşfin sonrasında da aşırı popüler olmuş bir oyun. Normalde bir yarış oyununu izlemek çok da keyifli bir etkinlik sayılmayabilir ama WipeOut gibi bir yarışma oyununu izlemek, insanlara keyif verebilir. Bu yüzden Fall Guys’un neden tuttuğunu çözmek için de çok büyük bir okuma yapmamıza gerek yok sanırım. Hatta Fall Guys’ta yarışanları izlemek o kadar keyifli olacak ki Twitch’in yayıncılar arasında düzenlediği Twitch Rivals’ta bu oyunun turnuvası, birçok kez yer almayı başardı.

Fall Guys’un oyun deneyimi noktasında ise şöyle bir şey diyeceğim: Uzaktan basit gibi duran bu oyunda başarılı olmak oldukça zor. Bu yüzden oyunla inatlaşıp birinci olmaya çalışıyorsunuz. Birinci olduğunuzda ise çok güzel bir tatmin duygusu yaşıyorsunuz ve tekrar o duyguyu yaşamak için, oyunu oynamaya devam ediyorsunuz. Aşırı sinir bozucu bir keyfe sahip oynanışı.

HUMAN FALL FLAT

Human Fall Flat da çoktan unutulan oyunlar arasına ismini yazdırdı. Human Fall Flat, bu yazıyı yazmadan önce, “Acaba hangi oyunlardan bahsetsem“, diye düşünürken aklıma gelen bir oyun. Büyük ihtimalle sizin de bu yazıyı okumadan önce, uzun zamandır görmediğiniz bir oyun kendisi.

Human Fall Flat, bir parkur oyunu ve co-op mod‘u da bulunuyor. Yine yayıncılar tarafından popülerleştirilen bu oyunun başarısı, çok kısa bir dönem sürdü. Bunun nedeni ise oyunun, uzun süreli oynamaya müsait olmayışıydı. Her seferinde değişen parkurları, beraber oynadığımız arkadaşlarımız ile geçmeye çalışmak; bunu da eğlenceli kontroller ile yapmak temelde güzel bir fikir olsa da devamlı olarak parkur bitirmek, oyunu sıkıcı bir hâle getiriyordu. Bir süre sonra parkurların tekrar etmesi de tuz biber elbette.

Listede yerini alan bu dört oyun, yayıncıların keşifleri ve bir canlı yayın esnasında, seyirciler eşliğinde oynanmaya müsait olmalarıyla öne çıkan, reklamlarını da büyük ölçüde bu ikisinin birleşiminde yapan oyunlar. Fakat hepsi de bize gösteriyor ki yayıncılar sayesinde kazanılan bu popülerlik kalıcı değil ve başlangıç noktası için yayıncılarla yapılan işbirliği, bir dalga yaratmak açısından akıllıca olsa da oyunun popülerliğini koruması için, bundan daha fazlasına ihtiyaç var.

Sizler bu oyunlardan hangilerini oynadınız? Hangilerini oynamaya devam ediyorsunuz? Sizce eski popülerliklerini kazanabilecekler mi veya kazanmaları için, ne yapmaları lazım?

Yazar

Viking gibi göründüğüne bakmayın, içinde sarhoş bir İrlandalı yatıyor. 7 yaşından beri yarı zamanlı geeklik kariyerine sahip bir birey. @olhnms

Bir Yorum Yazmak İster Misin?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.