2022 sona ererken yılın oyunu kime, neye verilmeli gibi sorular hepimizin kafasında yankılanıp durabiliyor ve bu yıl özellikle iki oyun diğerlerinden daha fazla anılıyor: God of War ile Elden Ring. Elden Ring yılın başlarında elini masaya vurup, “Bu yıl benim!” diye bağırırken Ragnarok ise senenin sonuna kadar kendisini saklayıp, içimizde patlayan duyguları bütün tazeliğiyle kullanarak kozlarını oynuyor. Elden Ring yepyeni bir destan ile karşımıza çıkarken God of War Ragnarok bizlere, neredeyse yirmi yılın taşıdığı bir miras ile geldi ve buna rağmen gözlerimizi kamaştırmayı başardı. FromSoftware ve Santa Monica Studio bu yıl çok sıcak bir çarpışmanın içinde buldular kendilerini.

Peki, yılın oyunu Elden Ring mi God of War mı; bu sorunun cevabı nedir? Veya bu sorunun bir cevabı var mı?

God of War, Santa Monica Studio
Kratos ve Atreus kışın geçmesini bekliyorlar. Bol bol batak oynuyorlar.

Dostlarım ben bu düşsel yolculuğa biraz ılık ve pembe bir noktadan başlayacağım. Tabii ki herkesin oyunu kendine, tabii ki bunlar aslında bambaşka yapımlar. Oyunları karşılaştırmak, oyunları tanımlamaya çalışmak, belli kalıplara sokup onları üstün akıllarımızla ürettiğimiz bazı mükemmel sınıflandırmaların içine sığdırmaya çalışmak tabii ki mümkün değil. Sizce Crusader Kings, Europa Universalis gibi oyunlar ile Flight Simulator aynı şey mi? Stardew Valley ile Skyrim? Metal Slug ile Dead Space? Bunların hepsi ayrı birer başyapıt ve kendi içlerinde sundukları boyutlarla, olduklarını iddia ettikleri varsayımlarla değerlendirilmeliler. O zaman böyle bir soru sorulamaz demek mi bu? Tabii ki hayır, bu yazının sonunda bu soruya kesin bir cevap vermiş olacağız ama bu sonuca çıkan düşünceler ve duygular oldukça önemli çünkü hesaba katacağımız unsurlar da tam olarak bu “düşünceler” ve “duygular” olacak.

God of War Ragnarok bittikten sonra aslında aklımdaki düşünceleri toparlayacağım bir yazı olacaktı bu ama kafalarda dönen sorularla birlikte benim de kafamda bazı sorular dönünce, bir cevap bulmanın daha doğru olacağını düşündüm. Yine belirtmek istiyorum ki her cevap özgün ve özneldir, tıpkı sizler gibi. Bu ise benim cevabım olacak.

Geçen yazıda God of War Ragnarok hakkında belirttiğim düşüncelerin hepsi oyunu bitirdiğimde de geçerliliğini koruyordu ama kendini çok belli eden bir açıyı yakaladığımı düşünüyorum. God of War tarzının değiştiğinden bahsetmiştim, tam olarak bu değişiklikten kaynaklanan bir sorun var. Bu oyun hem sunduğu sinematik deneyim hem de oynanışında yakaladığı kapsam açısından ayrı ayrı zirveler inşa etmiş. Hikâyede ve anlatının akışında insana bin bir türlü duyguyu da yaşatıyor, zihni kadim sırların peşinde de sürüklüyor, her şey bitince de ruhunuzda bitmeyecekmiş gibi hissettiren bir boşluk bırakıyor. Diğer yandan oynanış da resmen insanı sarhoş ediyor. Büyük bir sıkıntı olmasa da bu ikisi arasındaki geçiş pek o kadar hassas değil. Birden çarpıyor. Karakterler bir noktada çok yoğun duygularla çok derin konulardan bahsederken bir an sonra oynanışla, bölümle, bulmacalarla veya mekaniklerle ilgili çok düz ve yüzeysel cümleler kuruyorlar. İşte böyle anlarda da deneyiminiz hemen kırılıyor ve kendinizi yeniden ayarlamanız gerekiyor. Ama sanırım bu oyun hakkında diyebileceğim en uç şey de bu. Yoksa deliler gibi sevdim ve deliler gibi oynadım.

Peki, yılın oyunu hangisi? Elden Ring mi God of War Ragnarok mu?

Two different players standing in front of each other before a duel in the game Elden Ring by FromSoftware
Burada iki Elden Ring oyuncusunun arasında yükselen gerilimi görüyoruz. Gerilimin türüne siz karar verin.

God of War Ragnarok önceki oyunun üzerine çok fazla yapı kursa da, kapsamı çok genişletse de, devraldığı mirasın hakkını sonuna kadar verse de zaten Elden Ring ile olan rekabetinde bu şekilde geriye düşüyor. Ulaştığı pek çok başarının temelinde Ragnarok yok, God of War war. (Haha)

Elden Ring ise oyunculara koskoca bir dünya sunup diyor ki “Gidin istediğinizi yapın” ama bunu derken tamamen sizin algınıza, sezginize ve merağınıza bırakıyor işi. Sizi bir yere doğru zorlamaya çalışmıyor, “Bak burada görev itemi var, bu şu bölgeyi daha yüzde yüzlememişsin, sen daha yüz doksan yedi kupa kulpu toplamadın mı?” gibi sözler de söylemiyor. Tabii God of War için yaptığım bir eleştiri değil bu ama pazarın bitmek bilmez açık dünya oyunlar ile dolduğu bir zamanda, böyle büyük bir oyun alanını özenle kurup geri kalan işi oyuncunun zekâsına bırakmak da hayran olunacak bir karar. Elden Ring bu yaklaşımını da sıfırdan kuruyor değil, sonuçta kendisinden önce gelen Dark Souls, Bloodborne, Sekiro gibi oyunlar da var. Yine de bu oyunların yaklaşımını alıp onu kocaman bir açık dünyaya, başarılı bir şekilde uygulayabilmek müthiş bir iş.

Kalbim diyor ki bu yılı God of War alsın, ne olur o alsın. Hydra dövüşünden beridir hem büyük bir sevgi hem de büyük bir korku ile oynadığım oyun serisinin en son oyunu alsın diye istiyorum. Ama biliyorum ki -veya düşünüyorum ki diyelim- Elden Ring hak ediyor. Bu yüzden diyorum ki 2022 yılın oyunu sıfatı Vampire Survivors’a ait.

Şimdi eğer birbirinizi yemeyecekseniz ve beni de dövmeyeceksiniz size bir sorum var. Ama sormaktan gerçekten çok korkuyorum. Sizce yılın oyunu hangisi olmalı? God of War Ragnarok mu? Elden Ring mi? Cevabı bulmakta sıkıntı yaşarsanız önceki paragrafın sonuna danışın.

Yazar

Size bir hikaye anlatayım.

Bir Yorum Yazmak İster Misin?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.