Gerçek zamanlı stratejiler listemizi yazdığımızda, bunun da geleceğini biliyordunuz. Bilmek ne kelime, resmen talep ettiniz. Haklıydınız da. Sıra Tabanlı Stratejiler, en nihayetinde, gerçek zamanlı stratejilerin daha karmaşık, daha akıllı, daha oturaklı ağabeyleriydiler. GZS’leri sıralayıp, STS’leri pas geçmek olmazdı. Biz de geçmedik, gelmiş geçmiş en iyi sıra tabanlı stratejileri belirledik.
Daimi kriterimiz yine aynı, çeşitlilik amacıyla seri başına sadece bir oyun kabul ediyoruz. Onun dışında bir de sıra tabanlı stratejilerin ne olduğunu belirlememiz gerekti. Genelde farklı bir tür olarak adlandırılan 4X ve Grand Strategy türlerini bu kategoriye dahil ettik. Tür ayrımı yaparken en büyük belirtecimiz, savaşlar gerçek zamanlı yapılsa da, hareketlerin tur bazlı yapılması gerekliliğiydi. Yani düşünmek için vaktimizin olduğu ve “Next Turn” tuşuna bastığımız oyunları aldık.
Tamam mıyız? Hazır mıyız? Her şey okey mi? O halde buyurun!
10. Nobunaga’s Ambition: Rise to Power
Strateji, gerçek zamanlısı ve sıra tabanlısıyla genel olarak Batı oyun kültürüne ait bir parça, o yüzden GZS’ler listemize Uzak Doğu’dan pek fazla üye alamamıştık. Sıra Tabanlı Strateji listemizi o yüzden Nobunaga’s Ambition ile açmak istedik. PS2 sahipleri Koei’nin bu meşhur serisine aşinadırlar, fakat Nobunaga’nın hırsı taa 80’lerin başına kadar dayanır. PS2’nin en güzel strateji oyunuydu açık ara. Serinin toplam on dört oyunu var, o yüzden hangisini alacağımızı şaşırdık, fakat en çok hatırladığımız 2008 çıkışlı Rise to Power’dı, o yüzden onu buraya aldık.
9. Age of Wonders II: The Wizard’s Throne
İlk Age of Wonders muazzam bir oyundu, evet ama ikinci çıtayı inanılmaz bir şekilde yükseltmişti. Eğer 12 senedir heyecanla Age of Wonders III’ü bekliyorsak sebebi budur. Sonradan Shadow Magic çıkmıştı ve o da iyiydi, ama en nihayetinde zengin lore’u, harika hikayesi ve Wizard sistemiyle gönlümüzde ekstra bir yer açmıştı kendine. Sıra tabanlı stratejiler multiplayer’da da rüştlerini kanıtlamak zorundadırlar. The Wizard’s Throne bunu da başarmıştı.
8. Master of Orion
Ahh, listemizin en yaşlı üyesi. Master of Orion piyasaya çıkalı tamı tamına 21 sene oldu. Uğruna 4X tanımının ilk defa zikredildiği, Steve Barcia imzalı, MicroProse damgalı Master of Orion sadece sıra tabanlı stratejiler arasında değil, gelmiş geçmiş tüm oyunlar arasında özel bir yere sahiptir. Multisi yoktu, ama yine de bu defalarca, sayısız yayın tarafından gelmiş geçmiş en iyi oyunlar listelerinde baş göstermesine engel olmadı. İkinci oyunuydu da çok iyiydi, ama gözünüzü seveyim Master of Orion III’ten uzak durun.
7. Europa Universalis IV
Listedeki en yaşlı üyeden, en gencine geçiş yapıyoruz. Sıra tabanlı strateji bayrağını Firaxis ve Stardock ile taşıyan Paradox’un en baba serisi Europa Universalis’i buraya koymamız gerekiyordu, mevzu hangi oyunuyla koymaya gelince, aklımız hemen en son oyuna gitti. Rafine edilmiş arayüzü, genel oynanışın derinleşmesine mani olmamıştı ve işin en güzel tarafı, oyunun geçmişteki bütün hayran verici özellikleri aynen duruyordu. FauxPlay onu senenin en iyi oyunlarından biri olarak seçti, daha fazla söze gerek var mı?
6. Disciples II: Dark Prophecy
Oyunların minimum iki CD’yle geldiği dönemlerden selam ediyor bize Disciples II. İsmi çok manidar olan Strategy First’in geliştirip, Infogrames’in dağıttığı oyun, 99 çıkışlı Disciples’a devam oyunuydu ve evet, o zamanlar devam oyunları üç dört senede bir gelirdi. Hem satış, hem eleştiri olarak ilkini fersah fersah geçmişti ve açıkçası bunun için çok geçerli sebepleri vardı. Saatlerinizi, günlerinizi gömecek bir yapısı vardı oyunun ve Strategy First üç sene boyunca ek paketlerle desteklemeye devam etti. Bugün dijital dağıtım alanlarında bulunabiliyor, bize sorarsanız kaçırmayın.