Daha önce hem bu sayfalarda, hem de Geekyapar’ın YouTube kanalında Black Panther üzerine konuşurken bu muhabbetin iki başlığı olduğundan söz etmiştik. Bir tarafta film vardı; kadraj dahilinde hareket eden nesnelerin oluşturduğu ifade biçimi. Burada mevzubahis edilen film, düzayak bir solo süper kahraman filmiydi. Kötüsü, yardımcı karakteri, gidişatı, dövüşleri ve hissettirdikleri en hafifinden okey bir üretimdi.
Ancak diğer taraftada kapı gibi metafilm var; bunu da ayrı konuşmak çoğu kişi için zor oldu. Black Panther’ın metafilmi övülürken bunu filmin sıradanlığıyla örtüştüremeyenler kendilerince kulp ve kılıf aradılar; arayınca da buldular. Yok efendim bu “bir PR çalışması” idi, ya da “zaten bu Hollywood’un azınlıklara peşkeşi” dendi, ama peki ya “zencilere de bilet sattırma çabaları” ne olacaktı? İşte evet öyle de, bir yandan da bakın Smithsonian Afro-Amerikan Müzesi ne tweet attı geçen Perşembe:
We're excited to announce the acquisition of several objects related to @theblackpanther! 🙅🏾♀️🙅🏿♂️🙅🏿♀️🙅🏽♂️
Black Panther is the first superhero of African descent to appear in mainstream American comics.
Learn more: https://t.co/dIJp7SLRPh #WakandaForever pic.twitter.com/9HIKejU6BJ
— Smithsonian NMAAHC (@NMAAHC) June 20, 2018
Yapılan duyuruya göre, Afro-Amerikan tarihinin önemli kilometre taşlarını muhafaza edip yeni nesillere aktarmayı amaçlayan Smithsonian Afro-Amerikan Müzesi’ne Black Panther filminden unsurlar alınacak. Bu unsurlar arasında filmin orijinal senaryosundan iki sayfa, Chadwick Boseman’ın giydiği esas kostüm, çekim esnasında bizzatihi kullanılan senaryonun tümü haricinde yirmi dört tane de yüksek çözünürlüklü prodüksiyon fotoğrafı bulunuyor. Smithsonian’a göre bunlar müzeye alındılar, çünkü daha önce siyahileri hep “tek boyutlu olarak resmetmiş” bir sektörde açılan yeni bir çığırı temsil ediyorlar.
Smithsonian bence burada yanılıyor. Black Panther gerçekten de Afro-Amerikan tarihinde müzeye kaldırılacak kadar önemli bir iş, ama söylenen sebeplerden değil. Şu üç sebepten:
- Afrofütürizmi ana akıma taşımak, yani kurgusal hikayeler tarihinde ilk defa bir gelecek portresini ekseriyetle Afrika kültüründen unsurlar kullanarak çizmek.
- Dünyanın hiçbir sinema pazarında ‘Bu film full zenciymiş ya, gidilmez’ diyecek öküzlerin çoğunlukta olmadığını geri dönülmeyecek şekilde ispat etmek
- Afrika halklarının -ve esasında, tüm ezilmiş halkların- yaşadığı sıkıntıların çözümünün topla tüfekle değil, ilim ve irfanla olacağına dair bir final vurgusu yapmak.
Black Panther’ın metafilmi bu yüzden yüksek derecede onurlu ve bu yüzden de yüksek derecede onurlandırılmayı da hak ediyor.
Ha, bunun haricinde? Bir geek olarak, süper kahramanların değiştirici ve eğitici ve örnek teşkil edici niteliklerini yıllardır bağırarak savunan biri olarak Amerika’nın yıllardır çözemediği ırksal ilişkilerinde önemli bir sayfanın bir süper kahraman tarafından açılmış ve kapatılmış olması beni şahsen dev ihya ediyor. Bu da Marvel’ın olduğu kadar, tüm geek’liğin başarısıdır. Hepimiz birbirimizi kutlayalım.