Öncelikle şunun altını çizmekte fayda var: Diğer tüm uygarlıklar oyuna üst etnik kimlikleriyle gelirken, Türkî uygarlıkların sadece bir devletin adıyla temsil edilmeleri ve sanki bu uygarlık kolunun 1299’dan önce ve 1922’den sonrası hiç olmamış gibi davranmaları beni şu yazıdan beri düzenli olarak ırgalıyor. Bu yüzden Sid Meier’s Civilization VI‘nın merakla beklenen ek paketi Gathering Storm için duyurulan yeni uygarlığın yine Ottoman olduğunu duyunca biraz içim parçalandı.
Ama siz benim takınıklığıma bakmayın. Yayınladıkları videoya bakın, sonra da hep beraber üzerine konuşalım.
Öncelikle, Osmanlı uygarlığının lideri olarak seçilen isim, hiç şaşırtıcı olmamakla birlikte: Kanuni Sultan Süleyman. Bildiğiniz gibi Civ VI’da her liderin ve her uygarlığın kendine has bonusları, üniteleri, binaları ve gündemleri var. Bunlar bir araya gelip bir oyun tarzına yatkınlık oluşturuyorlar. Örneğin Selahaddin Eyyûbi yönetimindeki Arap uygarlığı din oyunu oynamaya çok yatkınken, Victoria yönetimindeki İngiliz uygarlığı ticaret ve yayılma oyunu oynamaya yatkın. Peki ya Kanuni? Onun olayı da dominasyon.
Devşirme bir laf kullanıyorum, ama isabetli olduğuna inanıyorum. Hem oyundaki Domination tipi, yani diğer bütün uygarlıkların başkentlerini fethettiğinde gelen tipteki galibiyet için Osmanlı inanılmaz müsait… Hem de tüm özellikleri rakiplerinin analarından emdikleri sütü burunlarından getirme temalı. Nedir bunlar? Şöyle:
Grand Vizier: Kanuni, oyunda kendine özel Vali’si olan ilk lider. O Vali de elbette ki Pargalı İbrahim Paşa. Pargalı’yı başka uygarlıkların da şehirlerine atayabiliyorsunuz, bunun da kendine has bir takım bonusları oluyor.
Great Turkish Bombard: Osmanlı uygarlığı kuşatma silahlarını daha ucuza ve daha güçlü bir biçimde üretebiliyor.
Özel Ünite – Barbary Corsair: Orta Çağ – Rönesans döneminde etkili olacak bir deniz ünitesi olan Barbary Corsair, kıyı yağması yaparken hareket puanı harcamayacak.
Özel Ünite – Janissary: İşte burası çok ilginç. Musketman yerine geçen Yeniçeriler, Osmanlı’nın kurduğu şehirlerde üretilirse nüfustan bir eksiltecek. Musketman’in yarı fiyatına yapılabilen ve daha güçlü olan bu Orta Çağ – Rönesans dönemi ünitesini fethettiğiniz şehirlerde kurarsanız ise hiçbir cezası yok. Yeniçeriler aynı zamanda bir terfi ile de başlıyorlar.
Özel Bina – Grand Bazaar: Banka’nın yerine geçen Kapalıçarşı, şehirde bulunan stratejik kaynaklara göre daha fazla altın üretebiliyor.
Bu ana başlıklar haricinde, Kanuni bir yapay zeka tarafından oynandığında bünyesinde fethedilmiş şehirler bulunmayan uygarlıklara kıl kapıyor ve mutsuz nüfus sevmiyor. Aynı zamanda özel bir bonus olarak, fethedilmiş şehirler nüfus sayılarını kaybetmiyorlar.
Peki tüm bunlar ne anlama geliyor? Şu: mevcut oyunda birkaç tane askeri / fetih odaklı Civ var. İlk akla gelenler elbette Sümer, Roma, Makedon… Ama bunların hepsi Antik / Klasik çağ odaklı uygarlıklar. Osmanlı ile oyunda artık orta dönem oyunda şahlanan bir fetih uygarlığı var. Bu tabii ki oyuncunun elini güçlendiriyor, çünkü stratejik olarak oyunun üç farklı dönemini -orta oyunda fetih yapmak şartıyla- değişik şekillerde oynayabilirsiniz. Klasik çağda para üretimine odaklanıp, orta oyunda fetihlere başlayabilir, sonra da fethettiğiniz şehirlerin gelişimişliğine göre bilim / kültür zaferine dönebilirsiniz.
Osmanlı’nın muhtemelen en zayıf olacağı zafer biçimi Din olacaktır ve Osmanlı ile oynarken en az bir fethedilmiş şehir kesin şart gözüküyor. Yeni gelecek olan diplomatik zafer türünde de nasıl bir performansı olacak tahmin etmek mümkün değil. Fakat genel olarak eğlenceli, ilgi çekici bir Civ olmuş gibi. Siz ne düşünüyorsunuz?