Son istasyonuna bu yıl tamamlanmadan varmış olacağımız Netflix uyarlaması The Witcher dizisine giden ve ilk durağı şuradan görebileceğiniz üzere Cintra olan hype treninimizin ikinci durağına ulaşmış bulunuyoruz. Durağımızın adı Aretuza ve bu durakta bizlere katılacak olan kişi ise Aretuza müdiresi Tissaia de Vries oluyor.
Uyarı: Okuyacak olduğunuz yazıda serinin kitapları ve yer yer oyunları hakkında ufacık spoiler’lar yer alacak ancak bunlar, diziyi izleme zevkinizin önüne geçmeyecek şekilde özenle ayarlanacaktır. Ayrıca yazı dizimiz boyunca bahsi geçtikçe Cirilla’ya yönelteceğim iltifatlardan da -tıpkı yeşil gözleri gibi- yalnızca kendisi sorumludur.
Aretuza
Gors Velen, eski bir elf şehrinin harabeleri üzerine kurulmuş, Temerya’ya bağlı bir liman kentidir. Kente ulaşıp geniş görüşe sahip bir noktadan etrafınıza bakarsanız büyülü bir korumayla çevresinden ayrılan Thanedd Adası’nı, adanın yukarısında Martı Kulesi’ni ve kentten denizin üstüne kurulmuş bir köprüyle ulaşılabilen bu adanın üzerindeki elf saraylarını andıran Aretuza Akademisi’ni görebilirsiniz.
Ateşin üstadı Klara Larissa de Winter’ın kurduğu Aretuza’ya, dünyanın dört bir yanından genç kızları kabul eden ve onlara yüksek itibarlı –ayrıca da yüksek bütçeli– bir büyü eğitimi vermeyi vaat eden yatılı bir büyücülük okulu diyebiliriz. Aretuza sadece genç kızları kabul ediyorsa erkek büyücüler eğitim görmüyor mu, diye sorabilirsiniz, yeri gelmişken bu soruyu da cevaplayalım; Kaedwen’de bulunan Ban Ard isimli büyü okulu, Kıta’daki genç erkekleri kabul ediyor.
Beş kat ve yetmiş altı odadan müteşekkil bu okula ancak Gors Velen’e kadar uzanacak şekilde denizin üzerine kurulmuş olan bir köprüden ulaşılabiliyor ve buraya kabul edilen genç kızların şehre inmeleri kesinlikle yasak. Aynı şekilde okulda görevli veya öğrenci olmayan insanların da adaya ayak basmaları yasaklanmış. Bu yasak öyle katı şekilde uygulanıyor ki okulda öğrenci olan kızları, şehirdeki başka insanların görmeleri bile mümkün değil.
Kitaplarda Aretuza’yı ciddi ciddi görmemiz için en azından dördüncü kitap olan Nefret Çağı’na kadar ulaşmış olmamız gerekiyor. Bu bakımdan, fragman çıkana kadar ilk sezonda Aretuza’yı göreceğimizi zannetmiyordum. Ancak dizinin yapımcı ekibi, başta şimdiden kendisinin bir numaralı takipçisi olduğum Lauren Hissrich olmak üzere, Yennefer’in Geralt ile tanışmasından çok çok öncesini hatta büyücü olmasından da öncesini anlatmaya karar vermişler. Bu vesileyle Aretuza’yı belki de kitaptakilerden bile daha çok görme imkânına kavuşmuş olacağız diye düşünmekteyim.
Aretuza, Yennefer, Cirilla ve Geralt’ın burada belki de kaderlerinin en güzel zamanlarını yaşadıkları, serinin daha sonraki iki kitabını etkileyecek şekilde Cahir karakteriyle Geralt’ın karşılaştıkları ve ayrıca üçüncü oyunda Novigrad’da gördüğümüz Dijkstra’nın Geralt ile olan mazisindeki olayların geçtiği yer olması bakımından önemli bir yer. Bu yüzden senaryonun dördüncü kitaba ulaşmasını beklemeden, hemen ilk sezondan başlayarak burayı görebilecek olduğumuz için sevinçliyim.
Spoiler’a girmemek için Thanedd Adası, Aretuza ve Tor Lara’da neler olduğunu, yaşanan olayların ne gibi sonuçlar doğurduğunu anlatmayacağım. Üçüncü oyunda, Aretuza’nın müdiresi Margarita Laux-Antille’den okulun Radovid tarafından yağmalanarak kapatıldığını, öğrenci ve akademisyenlerin öldürüldüğünü öğreniyorduk. Tabii buralar kitaplara dâhil değil, dolayısıyla diziyi herhangi bir şekilde ilgilendirmiyor. Dizinin ilk sezonunda izleyeceğimiz Aretuza, Tissaia de Vries’in müdireliği altında olacak ve buradaki olaylar da Yennefer, Fringilla Vigo ve Sabrina Glevissig gibi tanıdık karakterlerin öğrencilik yıllarını içerecek.
Tissaia de Vries
Dizide MyAnna Buring’in canlandırmasıyla, Aretuza’nın müdiresi olarak izleyeceğimiz Tissaia, karşılaştığımız büyücü kadınlar arasında en yaşlı olanı. Aretuza’nın ilk mezunlarından biri, ayrıca beş kişiden oluşan Büyücü Konseyi’nin de uzun süreli saygın bir üyesi. Diğer pek çok büyücü kadın gibi o da kendisini genç gösterecek iksirler ve büyüler kullanabiliyor, bu yüzden yaşını fazla belli etmiyor diyebiliriz.
Tissaia de Vries, güçlü bir büyücü olmasının yanında, görünüşüne olan büyük takıntısıyla da biliniyor. Saçlarını dümdüz, sıkı ve özenli bir biçimde tarayıp topluyor, makyajını muntazam biçimde yapıyor. Bu takıntılı hâli karakterini de tanımlıyor aslında, sözleri ve beklentileri net, hareketleri ölçülü ve otoriter. Bütün bu yönleriyle onun titiz, düzenli, kontrollü ve simetri hastası bir insan görüntüsü çizdiğini söyleyebiliriz.
Yaşı, yetenekleri ve karakter özellikleriyle dikkate değer bir kadın olan Tissaia, aynı zamanda Yennefer’i istismarlarla dolu çocukluğunun hatıralarından kurtarıp kanatları altına alan; onun kamburunu ve diğer fiziki deformasyonlarını iyileştiren kişi. Yennefer’in akıl hocası olan, onu eğiten ve şu an olduğu kadın hâline getiren Tissaia’nın, Yennefer’in karakterinin şekillenmesinde büyük bir payı var; tıpkı Cirilla’nın üzerinde Yennefer’in payının olması gibi.
Zehirli Kaynak
Serinin kitaplarını okuduysanız Elflerin Kanı’nda, (veya üçüncü oyunu oynadıysanız Yennefer’in Skellige’deki odasında) Aretuza’nın müdiresi Tissaia de Vries’in kaleme aldığı Zehirli Kaynak isimli bir kitaba rast geleceksiniz. Bu kitapta Tissaia’nın, büyücülerin kısırlığı ve büyülü yeteneklerin kalıtsal olarak aktarımı üzerine düşüncelerinden bir alıntı yer alıyor.
Zehirli Kaynak’ta yazanlara göre, elde her ne kadar genetiğin ve kalıtımın işleyişiyle ilgili çok az bilgi olsa da, kimse büyücü olarak doğmuyor. Bizler, diyor Tissaia, çok az bir zamanımızı bu konuda araştırma yapmaya harcıyoruz; ancak, sürekli olarak da büyüsel güçleri, doğal yollardan dünyaya gelecek olan çocuklara miras bırakmayı deniyoruz.
Devam ediyor: Zihinleri kontrolsüz Güç’ün altında ezilen moronlara, katatonik durumdaki kadınlara, geveleyen kâhinlere ve bunlar gibi pek çok zavallı ahmağa –yani bu sözde deneylerin bir sonucuna– sıklıkla rastlıyoruz. Bu ahmaklar ve moronlar da kendi çocuklarına sahip oluyorlar ve bu özellikler, o çocuklara da aktarılabiliyor. Böyle kontrolsüz bir zincirin sonucunda ortaya çıkacak olan durumları tahmin edebilen var mıdır?
Çoğu büyücü, bedensel değişimler ve hipofiz bezlerindeki bozulmalar sebebiyle çocuk doğurma kabiliyetlerini kaybeder. Ancak bazılarının yumurtalıkları büyüyle uyum sağlar ve onlar hamile kalabilirler, çocukları olabilir, anneliğin kutsamasına erişebilirler. Ama tekrarlıyorum, kimse bir büyücü olarak doğmaz. Kimse, bir büyücü olarak doğmamalıdır!
Yazdıklarının ağırlığının farkında olduğunu söyleyen Tissaia, bütün samimiyetiyle büyücülere sesleniyor ve hepsinin bir büyücü mü yoksa bir anne mi olmak istediğine karar vermesi; bir seçim yapması gerektiği sonucuna varıyor. Ayrıca, bütün büyücülerin de, hiçbir istisna olmadan kısırlaştırılmasını talep ediyor.
Zehirli Kaynak’taki bilgiler, Witcher dünyasında büyücü kadınların neden kısır olduğunu açıklamak bakımından önemli. Ancak kitapta ne yazdığına uzun uzun yer vermemin tek sebebi bu değil. Tissaia de Vries’in -yani Yennefer’i bir büyücüye dönüştüren ve onu yetiştiren kişinin- büyücülerin kısırlaştırılmasıyla ilgili düşünceleri; fragmanda Tissiai’nın Yennefer’e sorduğu sorunun hangi anlamlara geldiğini, Yennefer’in ısrarlı cin arayışlarını, Istredd ile olan ilişkisinin nedenlerinden birini ve en önemlisi de Cirilla ile olan bağlarını gözler önüne sermek bakımından da oldukça önemli.
Daha önce de söylediğim gibi dizide, kitaplardan farklı olarak Yennefer’in gençlik dönemlerini ve başından geçenleri izleyeceğiz. Bahsedilen bu dönemler içinde Tissaia de Vries’in rolü büyük, o yüzden umuyorum ki yazımız, bu karakteri tanımayanlar için iyi bir bilgilendirme mahiyeti taşıyordur.
Witcher Hype Treni, yolculuğuna bir sonraki hafta, bir başka durak ile devam edecek. Bu sürede Aretuza ve onun otoriter müdiresi Tissaia de Vries hakkında başka sorularınız varsa sormanızı, ekleyeceğiniz şeyler varsa yazmanızı, fragmanda görüp de merak ettiğiniz başka şeyler varsa da iletmenizi dört gözle bekliyorum.
Kaynaklar
- Andrej Sapkowski, Elflerin Kanı, çev. Regaip Minareci, Pegasus Yayınları, 2017.
- Andrej Sapkowski, Nefret Çağı, çev. Regaip Minareci, Pegasus Yayınları, 2018.
- Aretuza
- The Poisoned Source
- Tissaia de Vries