Her yıl San Diego Comic Con’da çizgi roman efsanesi Will Eisner adına düzenlenen Amerikan çizgi romanlarının en prestijli ödül töreni Eisner Ödülleri geçtiğimiz gün SDCC’da düzenlenen ödül töreniyle sahiplerine buluştu. Pandemi döneminde olduğu gibi bir kez daha yayınlanmayan ve kapalı kapılar ardında gerçekleşen ödül törenine yetmiş üç yaşındaki büyük usta Barry Winsdor-Smith’in Monsters’ı (Fantagraphics) damgasını vurdu. Aday olduğu dört dalda da ödülleri süpüren Monsters ödül töreninde öğrendiğimiz üzere büyük ustanın son çizgi romanı. Usta ödül törenine katılmamış olsa da törende okunan teşekkür metninde kalemini emekliye ayırdığını açıkladı. DC Comics ve Image Comics ise kazandıkları beş ödülle gecenin en çok ödül kazanan yayıncıları olarak geceye damgalarını vurdular. DC Comics’in tüm ödülleri Chris Conroy’un grup editörlüğünü yaptığı Black Label alt markası altında gelirken, beş adaylıkla Eisner adaylıklarına damgasını vuran Nightwing geceden ödül almadan ayrılmış oldu.

Will Eisner Comics Hall of Fame her sene olduğu gibi bu sene de Şöhretler Müzesine yeni efsaneleri eklemeye devam etti. Eisner Jürisi; Marie Duval (tarihin bilinen ilk çizgi film karakteri Alley Sloper’ın yaratıcısı), Rose O’Neill (cartoonist, illüstratör, Mickey Mouse öncesi dönemin en önemli karikatür ve cartoon karakterlerinin yaratıcısı, çizgi romanların bilinin ilk kadın temsilcilerinden biri), Max Gaines, Alex Nino, Mark Gruenwald ve P. Craig Russell’ı (Sandman ve North Mitolojisi başta olmak üzere bildiğiniz tüm Neil Gaiman eserlerinin ortak yaratıcısı) şöhretler müzesine seçerken The Voters Choice’ın seçimleri ise Howard Chaykin, Kevin Eastman (TMNT’ın ortak yaratıcısı), Larry Hama (G.I Joe, aktivist), Moto Hagio (Shaja mangalarının kurucu annesi, Manga efsanesi) David Mazzuchelli (Batman: Year One, Daredevil: Born Again, City of Glass) ve Grant Morrison (Animal Man, All Star Superman, Batman, New X-Men, Doom Patrol) oldu.

Bize de elbette ödül töreninin sonuçlarını değerlendirmek düşüyor her zaman olduğu gibi.

En İyi Yazar: 

  • Ed Brubaker, Destroy All Monsters, Friend of the Devil (Image) 
  • Kelly Sue DeConnick, Wonder Woman Historia: The Amazons Book One (DC) 
  • Filipe Melo, Ballad for Sophie (Top Shelf) 
  • Ram V, The Many Deaths of Laila Starr (BOOM! Studios); The Swamp Thing (DC); Carnage: Black, White & Blood, Venom (Marvel) 
  • James Tynion IV, House of Slaughter, Something Is Killing the Children, Wynd (BOOM! Studios); The Nice House on the Lake, The Joker, Batman, DC Pride 2021 (DC); The Department of Truth (Image); Blue Book, Razorblades (Tiny Onion Studios) 

James Tynion IV, başyapıtı The Nice House on the Lake ile geçtiğimiz yıl Something Is Killing The Children’ın yarattığı etkiyle kucakladığı En İyi Yazar ödülünü bir kez daha çok daha güçlü bir şekilde kucakladı. Oldukça tartışma yaratan Batman serisi sona eren yazar ana akımda aldığı tüm eleştirilerin üzerini Black Label’ın korku epiği The Nice House on The Lake ile çizmiş oldu ve gelecek yıl bir diğer Black Label eseri Sandman’s Nightmare Country ile adaylıklarına bir yenisini ekleyecek gibi duruyor. Ödülünü Neil Gaiman ve Frank Miller’ın elinden almış olması da eminim bir Batman ve Sandman yazarı olarak kendisi için ekstra duygusal olmuştur. En az James Tynion IV kadar iyi bir iki yıllık seri geçiren Ram V ise bir kez daha ödülle ayrılamamış oldu ödül töreninden belki de seneye Aqua-horror epiği Aquaman: Andromeda, Gotham Soap Opera’sı Detective Comics ve Swamp Thing finaliyle yıllardır beklediği ödüle kavuşmasını görebiliriz.

En İyi Yazar/Çizer  

  • Alison Bechdel, The Secret to Superhuman Strength (Mariner Books) 
  • Junji Ito, Deserter: Junji Ito Story Collection, Lovesickness: Junji Ito Story Collection, Sensor (VIZ Media) 
  • Daniel Warren Johnson, Superman: Red & Blue (DC); Beta Ray Bill (Marvel) 
  • Will McPhail, In: A Graphic Novel (Mariner Books) 
  • Barry Windsor-Smith, Monsters (Fantagraphics) 

Baylar ve bayanlar, Barry Windsor-Smith. Junii Ito’nun şahane eseri Lovesickness dışında gerçekçi bir rakibi olmayan Windsor Shith, aday olduğu tüm dalları adeta kırdı geçirdi. Oldukça büyük bir güç gösterisiyle kalemini emekliye ayırıyor büyük usta.

En İyi Çizer, En İyi Çizer Ekibi 

  • Filipe Andrade, The Many Deaths of Laila Starr (BOOM! Studios) 
  • Phil Jimenez, Wonder Woman Historia: The Amazons (DC) 
  • Bruno Redondo, Nightwing (DC) 
  • Esad Ribic, Eternals (Marvel) 
  • P. Craig Russell, Norse Mythology (Dark Horse) 

52 yaşındaki efsane çizer Phil Jimenez, sonunda şeytanın bacağını kırdı ve ustalık eseri Wonder Woman Historia: The Amazons ile bu gece kazandığı iki Eisner ödülünden ilkini kazandı. Ödül töreninde gecenin en duygusal konuşmasını yapan Jimenez eserinin Neal Pozner, George Perez ve Kelly Sue DeConnick’e bir saygı duruşu olarak çizdiğini dile getirdi. Mentorları Pozner ve Perez’i bir kez daha anan usta çizer. Tüm çizgi roman yaratıcılarından başkalarına mentorluk etmeleri için zaman ayırmalarını istedi.

En İyi Renklendirici 

  • Filipe Andrade/Inês Amaro, The Many Deaths of Laila Starr (BOOM! Studios) 
  • Terry Dodson, Adventureman (Image Comics) 
  • K. O’Neill, The Tea Dragon Tapestry (Oni) 
  • Jacob Phillips, Destroy All Monsters, Friend of the Devil (Image) 
  • Matt Wilson, Undiscovered Country (Image); Fire Power (Image Skybound); Eternals, Thor, Wolverine (Marvel); Jonna and the Unpossible Monsters (Oni) 

The Many Deaths of Laila Starr benim için geçtiğimiz yılın en iyi çizgi romanlarının başında geliyorken Eisner ödülleri bir kez daha eseri görmezlikten gelmeyi geçmiş. Eternals ve Undiscovered Country ile değerli bir iş ortaya koyan Matt Wilson böylelikle Marvel Comics’in gecede açıklanan iki ödülden ilkinin sahibi oluyor. İkisi de ortak adaylık ve evet, Mathias Lopes aday olmadığı için halen Eisner komitesine kırgınım.

En İyi Kapak Çizeri: 

  • Jen Bartel, Future State Immortal Wonder Woman #1 & 2, Wonder Woman Black & Gold #1, Wonder Woman 80th Anniversary (DC); Women’s History Month variant covers (Marvel) 
  • David Mack, Norse Mythology (Dark Horse) 
  • Bruno Redondo, Nightwing (DC) 
  • Alex Ross, Black Panther, Captain America, Captain America/Iron Man #2, Immortal Hulk, Iron Man, The U.S. of The Marvels (Marvel) 
  • Julian Totino Tedesco, Just Beyond: Monstrosity (BOOM!/KaBoom!); Dune: House Atreides (BOOM! Studios); Action Comics (DC); The Walking Dead Deluxe (Image Skybound) 
  • Yoshi Yoshitani, I Am Not Starfire (DC); The Blue Flame, Giga, Witchblood (Vault) 

Bruno Redondo ve Jen Bartel arasında geçmesini beklediğim ödülün sahibi Jen Bartel oldu. Her ne kadar bu ödülün Tedesco’nun hakkı olduğunu düşünsem de eğer komite She-Hulk kapaklarını da bu senenin bir parçası olarak değerlendirdiyse Jen Bartel’in kazandığı ödül benim için benim için oldukça anlam kazanacak çünkü She-Hulk kapaklarına gerçekten aşığım.

En İyi Letterer (Hat Sanatçısı) 

  • Wes Abbott, Future State, Nightwing, Suicide Squad, Wonder Woman Black & Gold (DC) 
  • Clayton Cowles, The Amazons, Batman, Batman/Catwoman, Strange Adventures, Wonder Woman Historia (DC); Adventureman (Image); Daredevil, Eternals, King in Black, Strange Academy, Venom, X-Men Hickman, X-Men Duggan (Marvel) 
  • Crank!, Jonna and the Unpossible Monsters, The Tea Dragon Tapestry (Oni); Money Shot (Vault) 
  • Ed Dukeshire, Once & Future, Seven Secrets (BOOM Studios) 
  • Barry Windsor-Smith, Monsters (Fantagraphics) 

Barry Windsor-Smith işte öyle büyük bir sanatçı. Clayton Cowles adeta bütün çizgi roman dünyasını çinilerken ödüle kavuşamamasının arkasındaki tek sebep Monsters’ın bir başyapıt olması.

En İyi Ressam/Multimedya Sanatçısı:

  • Federico Bertolucci, Brindille, Love: The Mastiff (Magnetic)
  • John Bolton, Hell’s Flaw (Renegade Arts Entertainment)
  • Juan Cavia, Ballad for Sophie (Top Shelf)
  • Frank Pe, Little Nemo (Magnetic)
  • Ileana Surducan, The Lost Sunday (Pronoia AB)
  • Sana Takeda, Monstress (Image)

Image Comics’in Saga’dan sonra çıkardığı en iyi eserlerinin başında gelen epik fantastik hikâyesi Monstress verdiği kısa süreli aranın ardından geri dönüşünü Sana Takeda’nın ödülüyle pekiştirmiş oldu. Ödülü kazanmayı beklemediği için San Diego’ya gelmeyen Sana Takeda sosyal medyada paylaştığı bir Monstress pinup’ı ile komüniteye teşekkürlerini sundu.

En İyi Kısa Hikâye:

“Funeral in Foam,” by Casey Gilly and Raina Telgemeier, in You Died: An Anthology of the Afterlife (Iron Circus)
“Generations,” by Daniel Warren Johnson, in Superman: Red & Blue #5 (DC)
“I Wanna Be a Slob,” by Michael Kamison and Steven Arnold, in Too Tough to Die (Birdcage Bottom Books)
“Tap, Tap, Tap,” by Larry O’Neil and Jorge Fornés, in Green Arrow 80th Anniversary (DC)
“Trickster, Traitor, Dummy, Doll,” by Triple Dream (Mel Hilario, Katie Longua, and Lauren Davis), in The Nib Vol 9: Secrets (The Nib)

“Funeral in Foam’ı” okumadan bir şey söylemem çok zor ancak Tap Tap Tap’ın ödülü kazanamamasının halen şokunu yaşadığımı söylemek zorundayım. Larry O’Neil’ın babasına adadığı kısa hikâye komitenin yeterince gözüne girememiş anlaşılan.

En İyi Tekli-One Shot Hikâye: 

  • Marvel’s Voices: Identity #1, edited by Darren Shan (Marvel) 
  • Mouse Guard: The Owlhen Caregiver and Other Tales, by David Petersen (BOOM!/Archaia) 
  • Nightwing #87: “Get Grayson,” by Tom Taylor and Bruno Redondo (DC) 
  • Wolvendaughter, by Ver (Quindrie Press) 
  • Wonder Woman Historia: The Amazons, by Kelly Sue DeConnick and Phil Jimenez (DC Black Label)  

Geçtiğimiz yıl yayınladığımız Wonder Woman Historia: The Amazons’u senenin en iyi çizgi romanı olarak nitelendirmiştik. Haklılığımızın gururunu yaşadığımızı söylemem gerekir ancak gerçekçi bir rakibinin de aday olduğunu söylemek zor. Nightwing #87’nin biçimsel devriminin karşılığını alamamış olması umarım DC içerisinde yanlış bir anlaşılmaya oluşmasına neden olmaz. Tekdüze olmaya başlayan bir sektörde böyle cesur denemelere daha çok ihtiyacımız var. Sonuçta kendilerine, yan odadaki editör grubuna ödülü kaybettiler. Chris Conroy’un önderliğinde Black Label, Vertigo’dan devraldıkları ödül geleneğini nasıl ileri taşıdıklarını bir kez daha gösterdi bu ödül ile. Kelly Sue DeConnick ve Phil Jimenez’ın başyapıtının Eisners’de karşılık bulması çok sevindirici. Kelly Sue DeConnick üçlemenin ikinci ve üçüncü kitabıyla seneye yeniden adaylıklara göz kırpacaktır.

En İyi Devam Eden Seri: 

  • Bitter Root, by David F. Walker, Chuck Brown, and Sanford Greene (Image) 
  • The Department of Truth, by James Tynion IV and Martin Simmonds (Image) 
  • Immortal Hulk, by Al Ewing, Joe Bennett, et al. (Marvel) 
  • Nightwing, by Tom Taylor and Bruno Redondo (DC) 
  • Something Is Killing the Children, by James Tynion IV and Werther Dell’Edera (BOOM! Studios) 

Nightwing ve Something Is Killing The Children arasında geçmesini beklediğim adaylıkta Nightwing’in tamamen görmezlikten gelinmesinin arkasında bence Tom Taylor’ın ivmesini kaybetmesi ve hikâyesini yılın ikinci yarısında bir adım öteye taşımayı reddetmesi yatıyor. Tamamen Bruno Redondo’nun sırtına binen seri Tom Taylor’ın çizgi roman dünyasının saygın isimleri arasındaki çerezlik yazar algısını da ekleyince tamamen görmezlikten gelindi ve geceyi ödülsüz kapattı. Sayın streaming platformları Something Is Killing The Children’ın yayın haklarını halen satın almasıysanız geç kalmayın çünkü karşınızda nasıl bir potansiyel var farkında değilseniz bile. Bitter Root’un üstüste ikinci kez bu sefer ödülü paylaşıyor olsa bile ödüle kavuşması ise göz önünde tutulması gereken bir diğer anekdot çünkü Tom King ve Marjorie Liu’nun En İyi Yazar Ödülünü 2018’de paylaşmasından beri bir ödülün paylaşıldığını görmüyorduk.

En İyi Limitli Seri: 

  • Beta Ray Bill: Argent Star, by Daniel Warren Johnson (Marvel) 
  • The Good Asian, by Pornsak Pichetshote and Alexandre Tefenkgi (Image) 
  • Hocus Pocus, by Rik Worth and Jordan Collver, hocuspocuscomic.squarespace.com 
  • The Many Deaths of Laila Starr, by Ram V and Filipe Andrade (BOOM! Studios) 
  • Stray Dogs, by Tony Fleecs and Trish Forstner (Image) 
  • Supergirl: Woman of Tomorrow, by Tom King and Bilquis Evely (DC)  

En iyi yazar adaylığında Pornsak Pichetshote’un unutulması bende oyların The Many Deaths of Laila Starr’a kayacağı olasılığını kuvvetlendirmişti. Ram V en iyi yazar adaylığında olduğu gibi burada da tamamen görmezlikten gelinmiş. Ödül törenini ödülsüz kapatmış olması gerçekten kalbimi kırıyor çünkü The Many Deaths of Laila Starr bence bir başyapıt. Bilquis Evely’nin de ilk Eisner’ini kazanmasını görmek isterdim kesinlikle. Ancak henüz çok genç bir sanatçı ve kariyerinin önü çok açık kraliçemin. Image’ın en iyi indie serisi The Good Asian herkesin okuması gereken bir eser. Her adayı sabaha kadar övebilirim çünkü bence senenin en güçlü kategorisi En İyi Limitli seriydi bu sene.

En İyi Yeni Seri: 

  • The Human Target, by Tom King and Greg Smallwood (DC) 
  • The Nice House on the Lake, by James Tynion IV and Álvaro Martínez Bueno (DC Black Label) 
  • Not All Robots, by Mark Russell and Mike Deodato Jr. (AWA Upshot) 
  • Radiant Black, by Kyle Higgins and Marcelo Costa (Image) 
  • Ultramega, by James Harren (Image Skybound) 

Image Comics’in satış rekorları kıran, art arda yan serileri duyurulan mainstream kaijusu Radiant Black, DC’de çok şanssız bir dönemin içerisine düşen ve New 52 döneminde harcanan yazarların başında gelen Kyle Higgins ile James Tynion’ın Black Label başyapıtı The Nice House on the Lake’i karşı karşıya getirdi. Kazananı ise Yılın En İyi Yazarı James Tynion IV’ın ödülü kazanmasının yegâne nedeni The Nice House On The Lake oldu haliyle.

Yazan: Berkay Küçük

Author

Dünyanın en ihtiyacı olduğu anda ortaya çıkarak çeşitli konularda fikirlerini belirten yazarlar. Bir konuk yazar asla geç yazmaz, erken de yazmaz. Onlar, tam yazmaları gereken zamanda yazarlar.

1 Comment

  1. Monster’i okurken bakmaya doyamiyordum (kendi halinde bir ressam olarak). 40+’lik bir nine olarak epey bir seyler okuduk. Biriktikce de simardik (zor begeniyorsun, tekrarlar biktiriyor vs vs). Ama hayatimin grafik romani mi? Sanmam. Öyle bir sey yok zaten, neden tac verme istegi duyduysam…
    Güzel yazi bu arada.

Bir Yorum Yazmak İster Misin?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.