Joss Whedon Justice League projesinin post-prodüksiyon aşamasını Zack Snyder’dan devraldığında biz bunun sadece sembolik bir değişiklik olduğunu; Whedon’un filmi aşağı yukarı Snyder’ın görüşü ve görüsü doğrultusunda tamamlayacağını sanmıştık. Evet, filmin yeniden çekilmesi gereken sahneleri vardı ve elbette montaj aşamasında bir yönetmen filmi tamamen değiştirebilirdi; ama biz bütün bu alanlarda Whedon’un bir anlamda Snyder-taklidi yapacağı inancındaydık.
Fakat sanıyoruz ki durum öyle değil.
Bildiğiniz gibi Joss Whedon şu an itibariyle yeniden çekilecek sahnelerin prodüksiyonuna başladı. Bu yeniden çekimler, beraberinde büyük bir değişiklik de getirmiş. Bu hikayenin soundtrack’ini yapma görevi Snyder’ın döneminde filmin bestekarı olarak atanan Junkie XL’den alınmış ve Batman, The Simpsons, Spider-Man ve aklınıza gelebilecek hemen hemen tüm Tim Burton filmlerinin müziğini yapan efsane isim Danny Elfman‘a verilmiş. Durum bu arada duyum falan değil, Junkie XL bizzat Twitter’dan şu açıklamayı yaptı:
“Akıl hocam Hans Zimmer’ın bana dediği gibi, bir projede senin yerine başkasını getirdikleri güne kadar Hollywood’da bestekar olmuş sayılmazsın. O sebeple sanırım ben en nihayetinde mezun olduğumu söyleyebilirim.
Bu projeyi terk etmek bana acı veriyor, ama beni vizyonuna dahil olmaya davet eden Zack’e çok büyük teşekkür etmek istiyorum. Danny, Joss ve Warner Bros’a da Justice League için en iyi dileklerimi sunarım.”
Ya… Bir dakika, ne?
Arkadaşlar bakın, sinematik anlamda konuşuyorum, Junkie XL ve Danny Elfman arasında dağlar bayırlar değil, kıtalar var. Elfman şüphesiz ki sinema tarihine altın harflerle yazılmış, mühür bir besteci. Kimsenin de dili kötü bir kelime döndürmeye cüret edemez. Ve şüphesiz ki Junkie XL’den çok daha köklü bir kariyeri var. Ama stilistik olarak o kadar farklı uçlarda duruyorlar ki, insan düşünmeden edemiyor: Whedon başka neleri değiştirecek?
Çünkü müzik filmin her şeyi. Tonunu belirleyen en önemli unsurlardan biri. Örneğin kafanızda Junkie XL’in o damga Mad Max soundtrack’inin yerine bir John Williams eseri koyun, film aynı kalıyor mu? Kalması mümkün mü?
Daha da önemlisi, Whedon bundan sonraki Justice League sahnelerini kafasında Elfman-vari, muhtemelen orkestral, muhtemelen daha geleneksel bir müzikle çekecek. Hatta muhtemelen böyle yapabilmek için Elfman tercihinde bulundu zaten. E aynı mentaliteyle gidip, montaj masasının da başına oturacak. Efektlerin bitimini de aynı mentaliteyle sürdürecek. Yani şunu demeye çalışıyorum biraz, bu değişikliğin olduğu bir filmle ilgili artık “Whedon sadece Snyder’ın görevini tamamlayacak” demek mümkün olmayacak.
Ve bu hiç iyi bir şey değil. Bu baya sebzeli türlü yapmaya başlayıp yarı yolda patlıcanları çıkartıp içine yumurta kırmaya benziyor. Okey, onu bir şekil menemene çevirirsin belki ama, biz yer miyiz? Yiyebilecek miyiz? Tadı güzel olabilir mi?
Belki de peşin hüküm yapıyoruzdur, ancak dürüst olmak gerekirse bunun filmle ilgili radikal bir değişiklik ifade etmediği bir açıklama bulamıyorum kafamda. Bulamıyorum, çünkü “belki şahsidir” desem, e o zaman kovarsın Junkie XL’i, getirirsin yerine Trent Reznor’u. Piyasada zaten çok yok Junkie XL tipi film müziği yapan adamlardan. Böyle bir şey de olmadığına göre, gerçekten, “Whedon filme kendi imzasını atıyor” cümlesinden başka ne olabilir izahat?
Gerçekten çok enteresan. Bakalım, göreceğiz. Takipteyiz.