Netflix Türkiye, içerik direktörü Pelin Diştaş’la yollarını ayırdı, yerine ise Özge Bağdatlıoğlu geliyor!
Netflix yurdum topraklarına adım attığından beri dur durak bilmeden içerik üretiyor. Ülkemize Hakan: Muhafız’la, yani Can Evrenol yönetmenliğindeki bir süper kahraman dizisi ile giriş yapacaklarını duyduğumuzdaki heyecan ise artık geride kaldı. BluTV’nin Masum’la, PuhuTV’nin Şahsiyet’le koyduğu çıtaya Netflix bir türlü erişemedi. Globalde de durum benzer bu arada. House of Cards ve Daredevil gibileriyle başlayan Netflix furyası daha sonrasında tabiri caizse çerçöpün arasında kaliteli iş aradığımız bir duruma dönüştü. Kaçmaya çalıştığımız televizyonu BÜTÜN ekranlarımıza taşımıştı Netflix.
Son dönemde Bir Başkadır veya Kuvvetli Bir Alkış gibi güzide Berkun Oya dizileriyle yüzümüzü güldürse de Netflix Türkiye bütçesinin aslan payını daha mainstream işlerin aldığı kesin. Çağatay Ulusoy’lu Kübra 2. sezonu ile geliyor, Terzi dizisi yanılmıyorsam daha yayınlanmadan yeni sezon onaylarını almıştı. Kuş Uçuşu derseniz 3. sezonuyla Netflix Türkiye top 10 listesinden ayrılmıyor. Peki ama son yılların en iyi yerli dijital yapımları denince bu dizilerin isimleri akla geliyor mu? Valla bence Gain’in Ayak İşleri ve Şahsiyet’i ile BluTV’nin Magarsus’u hepsinden ileride.
Bu duruma rağmen Netflix Türkiye genel kitle diye adlandırılan geniş izleyici kitlesine hitap edecek, kimseyi üzüp kırmayacak işlerle yoluna devam etti. Cem Yılmaz’la anlaşma imzaladılar, Beren Saat’le Kıvanç Tatlıtuğ’u yıllar sonra bir araya getirdiler ve izledikten sonra unutulacak olsa da çıktığında bolca konuşulacak yapımlara imza attılar. Serenay Sarıkaya, Metin Akdülger, Boran Kuzum ve Hakan Kurtaş’ı buluşturan ensemble cast‘e sahip Kimler Geldi Kimler Geçti de bu düsturdaki dizilerin son örneği olarak geçtiğimiz günlerde yayınlandı.
Fakat 2. sezon onayını da almış olan Kimler Geldi Kimler Geçti -resmi açıklama o şekilde olmasa da- Netflix Türkiye içerik direktörü Pelin Diştaş’ın işine son verilmesine sebep olmuş gibi görünüyor. Dizi tıpkı Kuş Uçuşu gibi top 10 listesindeki koltuğunu emekli olmamaya inat etmiş bir siyasetçi gibi korusa da sosyal medyada izleyiciler ve eleştirmenlerden tepki almıştı. Tepkilerin ortak noktası dizilerde hep aynı isimlerin yer alması, hatta dizilerin bu “ahbap çavuş ilişkisi” üzerine kurulmasıydı. İçerik direktörü değişim haberinin tam da bu tartışmalar üzerine gelmesi enteresan oldu.
Şahsen bu arkadaş network‘ünün aldığı tepkiyi abartılı bulsam da Netflix Türkiye’nin aynı oyuncularla çalışmayı sevdiği açık. Çağatay Ulusoy’un ikisi devam etmek üzere üç dizisi var platformda, Beren Saat’le Kıvanç Tatlıtuğ birer dizi ve film yaptı, Serenay Sarıkaya’nın iki dizisinin de devam sezonları bekleniyor. Ancak platformun en fazla pozitif eleştiri aldığı diziler olan Kulüp, Bir Başkadır ve Sıcak Kafa gibilerinde ise bu isimlerin hiçbiri yer almıyor.
Şu an sosyal medyada dolaşan haberlere göre Pelin Diştaş’ın görevine tüm bu eleştiriler sonucunda son verilmiş. Ancak 2019’da Ay Yapım’dan ayrılarak Netflix’e geçen Diştaş, Netflix Türkiye’nin resmi açıklamasına göre kişisel projelerine zaman ayırmak için görevinden ayrılıyor. Yerine geçen isim ise aynı ekipte beraber çalıştığı takım arkadaşı Özge Bağdatlıoğlu. Diştaş’ın tüm bu süreçte yorulması gayet normal, Netflix Türkiye’nin eleştirilere kulak vermesi de ayrıca güzel bir detay. Görev değişikliğine gerçekten neyin sebep olduğunu asla bilemeyeceğimiz için bu kısmı geçiyorum.
Gelelim esas soruya, bu değişim Netflix Türkiye’nin aradığı yenilenmeyi ona verecek mi? Sosyal medyadaki “oh be!” yorumlarına heyecanla dâhil olmalı mıyız? Valla bence hemen öyle heyecanlanmamak lazım. Aslında Pelin Diştaş CV’si gayet güçlü bir isim. Fi, Şahsiyet, Ufak Tefek Cinayetler, Çukur ve Bizim İçin Şampiyon gibi kaliteli ve popüler işlerin yapımcısı olmuş. Özge Bağdatlıoğlu’nun IMDB’sinde ise sadece Hakan: Muhafız ve Atiye’yi görebiliyoruz. Tabii direkt yapımcı olarak bulunduğu işler, içerik departmanında yaptığı çalışmaları göstermez. Ve hatta tüm bunlar, Netflix Türkiye yönetiminin globalden aldığı ve alacağı direktifleri de göstermez.
Yani demem o ki, Netflix Türkiye’de gördüğümüz içerikler tamamen içerik direktörünün inisiyatifine değil, şirketin globaldeki politikasına bağlı seçiliyor olabilir. Netflix, işin başına Ece Yörenç gibi efsane bir yazar gelse bile Kimler Geldi Kimler Geçti gibi vasat bir yapımın çıktığı bir platforma dönüştü. Kendi bir çizgisi, bir standartı var. Zannetmiyorum ki bu standartın üstündeki Şahsiyet 2. sezonu Pelin Diştaş platforma getirmek istemedi. Üst yönetimden istediği bütçe çıkmamıştır, Gain daha fazla para vermiştir, neler döndüğünü bilemeyiz. Netflix’in küresel ölçekteki mentalitesi ve Türkiye’ye bakış açısı değişmedikçe de gelen isimlerin şahsi performansları istediğimiz Netflix Türkiye’yi bize vermek için yeterli olmayabilir. Bence Netflix’in “neden aynı kişileri oynatıyoruz sürekli” diye sormak yerine kaşesi ve kalitesi oldukça yüksek isimlerden neden düşük performans alıyoruz, neden bir Magarsus veya Şahsiyet 2. sezon çıkartamıyoruz ve elimizde sadece Berkun Oya mı kaldı diye sorması lazım.
Evet, iç işlerine asla hâkim olmadığım bir şirket hakkında yeterince atıp tuttuğuma göre sıra mikrofonu buraya kadar okumayı başarmış sektör içi drama sevdalısı geeklere uzatmaya geldi. Siz ne dersiniz geekler, Netflix Türkiye’de bu değişim sonrası yeni bir çağ açılır mı? Son zamlardan sonra hâlâ Netflix kullanıyor musunuz? En sevdiğiniz platform ve yerli yapım hangisi? Tıpkı sorduğum sorular gibi içerikle alakalı alakasız tüm görüşlerinizi aşağıdan iletebilirsiniz!