[1] Napier, yüksek kültür ile popüler kültürün animeler üzerinden bir karşılaştırmasını yaparak toplumun, zor anlaşılır eski sanatsal formların yapamayacağı şekilde animelerden etkilendiğini, bu metinlerin izleyiciyi güncel meselelere yönelmeleri için kışkırttığını söyler. Susan J. Napier, Anime “Akira’dan Howl’un Hareketli Şatosu’na”, çev., M. Murat Başekim (İstanbul: Es Yayınları, 2008), 12.
[2] Napier, Anime, 177-178.
[3] Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı, çev., Tuncay Birkan (İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2014), 143.
[4] Kami yani Shinto Tanrıları’nın evrenin yaratıcı güçleri, doğanın, hayvanların ya da Japon aşiretlerinin atalarının göçmüş ruhları olduğuna inanılır. Tabiatın (nature) bir parçası olan Kami’ler pozitif ya da negatif yapılı olabilirler.
[5] Hayao Miyazaki, Starting Point: 1979-1996, çev., Frederik L. Shodt ve Beth Cary (USA: Viz Media, 2012), 272.
[6] Milton W. Meyer, Japonya Tarihi Hanedanlık döneminden günümüz Japonyası’na, çev., Lizet Deadato (İstanbul: İnkilap Kitapevi, 2014), 87-94.
[7] Miyazaki, Turning Point, 273.
[8] Princess Mononoke, yönetmen Hayao Miyazaki (Canada: Miramax Films, 2010), DVD
[9]Japon kültüründe saç topuzunun kesilmesi, o kişinin toplum içinde artık insan yerine konmayacağının da bir göstergesidir.Miyazaki, film için yaptığı bir röportajda Ashitaka’nın “bir kaderi olan melankolik bir oğlan” olduğunu söyler ve “Tatarigami’yi öldürmemesi gerektiğini biliyordu ama insanların bakış açısından bakınca bunu yapmak için gerekli nedenleri vardı” diyerek ekler. Ashitaka, yanlış bir şey yaptığını bildiği için köyünden ayrılmadan önce saç topuzunu keser. Köyden ayrıldıktan sonra da bu sebeple insan içine girdiği ilk kasabada yüzünü örter.
[10] Miyazaki, Turning Point, 273.
[11] Napier, Anime, 276.
[12] Lois Tyson, Critical Theory Today: A User-Friendly Guide (New York: Routledge, 2006), 264.
[13] Lois Tyson, Critical Theory Today, 258.
[14] Napier, Anime, 266.
[15] Napier, Anime, 267.
[16] Napier, Anime, 284.